Hendrika gaat naar Spanje!

Ik zeg het nog maar eens: wat gaat de tijd snel!

Oeps…

Ik heb deze blog de aflopen weken een beetje verwaarloosd. Wat heb ik gedaan in de afgelopen 1,5 maand dat ik niet heb gepost.

  • Naar Córdoba geweest met een huisgenootje.
  • Een voetbalwedstrijd gekeken.
  • Echte paella gegeten.
  • A2 afgesloten.
  • Ingeschreven voor opleidingen.


Córdoba

Op 5 oktober met ik met Julia naar Córdoba geweest voor een dagje. We zijn om 09:00 vanaf huis vertrokken naar het treinstation. Treinstations in Spanje zijn net vliegvelden, je moet door een soort ‘airportsecurity’ met koffer en al. De treinverbindingen zijn hier blijkbaar heel goed dat super veel mensen met de trein reizen. (vanaf Sevilla naar Barcelona is bijv. 5uur) Je moet hier dan ook echt een ticket op stoelnummer kopen. In deze stoelen kun je best 5 uur zitten want het zijn een soort bioscoopstoelen maar dan met meer beenruimte. Je kunt ook de stoel achterover leunen zonder de persoon achter je te irriteren want jij moet eerst je stoel naar voren schuiven (naar standje geen beenruimte) maar dan kun je wel heerlijk achterover leunen.

Om 09:40 vertrok onze trein richting Madrid, veertig minuten stapten wij uit in Córdoba. We zijn direct naar het historische centrum gelopen. Om 13:15 hadden wij namelijk een tour geboekt bij de Mezquita van Córdoba. Daarom zijn we eerst even gaan wandelen in de Joodse buurt. Veel om ons heen gekeken. Andere huisgenoten waren al in Córdoba geweest en hadden ons wat tips meegegeven. De brug is ook heel mooi. Vervolgens zijn we dus naar de brug gelopen. Beetje foto’s maken en naar beneden kijken. Toen ik dat deed zag ik een rat lopen… ?BAH! Gelukkig stonden wij heel ver omhoog ? Het was inmiddels zo’n 11:30 dus heel ver durfden we niet meer te lopen, bang dat we te laat bij onze tour zouden komen. We hebben een rondje om de Mezquita gelopen en zijn toen op een terrasje wat gaan drinken. 13:00 zijn we op zoek gegaan naar onze tour, we hadden namelijk geen idee waar we ons moesten melden, het was een beetje onduidelijk aangegeven.

De Mezquita is een soort moskee, nou ja het was oorspronkelijk een moskee. Nu is het een kathedraal maar ze hebben de moskee een soort van bewaard. De bogen zag je voor zover je kon kijken. We liepen eerst langs de randen. De man die ons iets over de moskee vertelde, vertelde niet zo interessant dus daar heb ik niet zo veel van onthouden. Vervolgens kwamen we in het midden van de mezquita. Hier bevindt zich de kathedraal. Zo raar want je stapt letterlijk vanuit een moskee een kerk binnen. Als je naar Córdoba gaat moet je de Mezquita gezien hebben.


Na onze tour zijn we naar de Alcazar gegaan. Ik was naar die in Sevilla geweest en die was prachtig dus ik had hoge verwachtingen. Helaas was de Alcazar van Córdoba niet zo indrukwekkend als die in Sevilla. Julia en ik hebben even in de tuinen gewandeld en op een bankje in de zon gezeten. Binnen was ook niet heel boeiend dus we zijn ergens een ijsje gaan halen. Toen we ons ijsje hadden gingen we ondertussen een rondje lopen, toen kwamen we de Joodse synagoge tegen. Nadat we ons ijsje op hadden zijn we hier naar toe gelopen. Omdat wij EU-inwoners waren mochten wij zo naar binnen, anderen moesten twee euro betalen. Hier waren wij zeer blij mee want het was echt een kleine ruimte van ongeveer 8x6 ofzo. Om 19:45 was het weer tijd om naar Sevilla te reizen. Hier waren we ook wel blij mee, we hadden nog even op een terrasje gezeten en onze voeten begonnen hierna te zeuren. Het was een super leuke dag en we hebben mooie dingen gezien! Córdoba is wel een aanrader als je ooit in de buurt bent. Gewoon een dagtripje is genoeg.


Voetbalwedstrijd

In het begin schreef ik dat een voetbalwedstrijd heb gekeken, wat speciaal zullen jullie wel denken. Maar we zijn met z’n zessen naar het stadion gelopen om daar om op de 9de rij de voetbalwedstrijd tussen Sevilla FC – F91 Dudelange te kijken. Het is zo raar om midden in de stad zo’n groot stadion te zien. Trust me, hij valt op. Wij kwamen aangelopen en we moesten natuurlijk op de andere kant van het stadion naar binnen. Eenmaal binnen werd je gecontroleerd. Correctie Floris en Jens werden gecontroleerd. Julia, Isabella, Mees en ik mochten gewoon doorlopen. Mees moest alleen even haar tas laten zien. Toen begon onze zoektocht naar onze plaatsen. We keken 1 keer om ons heen en nergens stond echt iets aangegeven dus de eerste steward die we tegenkwamen direct maar aangesproken en gevraagd waar we moesten zijn. We hadden echt mooie plekjes, met z’n allen bij elkaar en dicht bij het veld. De sfeer was er heel anders. De spelers komen het veld, vier van ons gaan staan. De andere blijven zitten en kijken ons raar aan. Zij waren nog nooit echt bij een voetbalwedstrijd geweest. We hebben Luuk de Jong even aangemoedigd maar het hielp niet echt. Na de rust was de stand 0-0. De eerste helft was wel interessant maar het mocht niet. Uit eindelijk hebben ze in de tweede helft wel drie keer gescoord. Met 3-0 gewonnen. We kwamen op de terugweg ook nog mensen tegen van school, die zijn met ons naar huis gelopen en sommigen zijn nog naar de intercambio gegaan. Was ook een zeer leuke avond.


Echte paella gegeten

Vorige week vrijdag hebben wij met de hele club (12 mensen) paella gegeten in een restaurant in de markt van Triana. We hadden van te voren gereserveerd, iets wat we vaker moeten doen als we uit eten gaan. Meestal zijn we met een groepje van minimaal 8 als er mensen weggaan. Om 14:00 kwamen we het restaurant binnen, er stond 1 hele lange tafel. Daar mochten wij gaan zitten. We hadden voor 10 mensen paella valenciana besteld en voor twee mensen de verduras. Valenciana is met kip en de verduras is met alleen groenten. Het was echt een hele grote pan die we leeg gingen eten. Alleen onze kant van de tafel heeft meerdere keren opgeschept want wij kregen als eerste een klein schepje maar de mensen naast de pan kregen twee goeie scheppen vol. Zij hadden dus ook genoeg haha. Ik kreeg de paella voorgeschoteld en het eerste wat ik zag waren slakken. Bleek dat ze er slakken in deden. Echt gadver. Ik heb een extra bord gepakt en heb daar de slakken opgelegd. Er waren meer die dat bordje gebruikten. Het bord lag vol toen we klaar waren met eten.

Het was super lekker en gezellig! (Die ochtend waren we ook wezen ontbijten. Anne Floor, Mees, Julia en ik hebben verderop in onze straat ontbeten. Hier lieten ze een rugby match zien. All blacks (New Zealand) tegen Wales. Was leuk om te zien.) Die avond hebben we afscheid genomen van Julia want haar buitenland avontuur zat er al weer op.


A2 afgesloten

Afgelopen maandag kwamen we op school na een lang weekend. ‘Omdat jullie lang weekend hadden hoeven jullie het examen niet te maken. Jullie zitten vanaf nu in B1.’ We keken elkaar allemaal zo aan van wacht wat?! Dit hadden we niet verwacht. We dachten allemaal oh dan zullen we nog wel een weekje A2 doen. Maar nee, ik zit nu naar 10 weken in B1. Dat gaat heel snel. De komende 6 weken gaan we zien hoe het gaat en dan is het op naar B2 denk ik. Misschien dat ik B1 net heb afgerond als ik in December naar huis ga voor kerst.


Ingeschreven voor opleidingen

Ik heb me ingeschreven voor twee opleidingen. Beide opleidingen zijn in Leeuwarden dus ik kan dan eerst lekker thuis blijven wonen. Ik heb me ingeschreven voor de Hogere hotelschool en Integrale veiligheidskunde. Twee hele verschillende dingen. Ik weet ook nog niet zeker wat ik wil gaan doen. Maar met Hogere hotelschool heb ik iets aan het avontuur wat ik nu beleef en met integrale veiligheidskunde (IV) eerst in ieder geval nog niet, misschien later met werk wel. Voor IV moet ik een studiekeuzetest doen waar dan een advies uit komt rollen om te kijken of deze studie wel geschikt is voor mij. Dit betekend niet dat als ik een negatief advies krijg dat ik de studie niet mag doen. Bij de hogere hotelschool moet ik naar een selectiedag, hier kan ik me nog niet voor aanmelden dus wanneer deze gaan plaatsvinden weet ik pas in januari. Dus ik moet volgend jaar sowieso nog een keer naar huis voor die selectie dag want zo als het nu staat blijf ik hier eind april/begin mei. De datum dat ik nu naar huis zou moeten is de dag voordat het feest van Sevilla begint. Het zou zonde zijn om als je hier dan 8 maand hebt gewoond dan net voor dat feest naar huis te gaan.

Ik heb er nu 10 weken op zitten van de 32 die ik hier ga doorbrengen. Ik ontmoet nog steeds veel leuke en gezellige mensen. Ik heb het nog steeds naar mijn zin en alles gaat nog goed. Ook al ben ik soms aan het dagdromen in les. Dat je ineens merkt dat iedereen je aankijkt en je iets werd gevraagd. Oeps...

Hieronder nog even een foto. Het is niet mijn meest charmante maar he er stonden te veel gezellige mensen op ik moest mijn ogen wel dicht doen.






Reacties

Reacties

Beppe

Een mooi verhaal en mooie foto,s inderdaad de slakken gooide ik ook weg, ik lees nou wel dat het goed met je gaat en daar ben ik blij mee, verder maar goed genieten en tot ziens met de kerst

Wel leuk om dit allemaal mee te maken heb je de slakken niet uit het huisje gehaald om ze te proeven ik vond ze wel lekker. Hoeveel mensen gingen er in dat stadion was het wel een spannede wedstrijd. Het is wel genieten lees ik wel gelijk heb je tot ziens met de kerst horen wel meer behalen hoi Pake

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active